Opieka koordynowana w POZ, jako model opieki zdrowotnej skupiający się na zintegrowaniu różnych usług medycznych wokół pacjenta, ma na celu zapewnienie jak najbardziej kompleksowej i spójnej pomocy medycznej. Jak to wygląda w praktyce i co oznacza dla pacjenta?
Co to jest opieka koordynowana w POZ?
W ramach systemu, jakim jest opieka koordynowana w POZ, specjaliści różnych dziedzin współpracują ze sobą, dzieląc się informacjami na temat pacjenta, co pozwala na lepsze planowanie i koordynowanie leczenia. Takie rozwiązanie nie tylko zwiększa efektywność opieki, poprawia dostęp do licznych usług medycznych czy wpływa na satysfakcję pacjentów. Koordynowana opieka zdrowotna w POZ faktycznie odmienia funkcjonowanie danej przychodni, w szczególności na terenach wiejskich, stawiając ściśle na model oparty na potrzebach pacjenta. W tym systemie pacjent znajduje się w centrum uwagi, a oczekiwania zarówno personelu medycznego, jak również płatników służby zdrowia zostają zharmonizowane.
Dodatkowo zapewnienie kompleksowej opieki i diagnostyki na miejscu znacznie ułatwia dostęp do usług zdrowotnych, bez konieczności odwoływania się do specjalistów z innych dziedzin. Istotną zaletą tego rozwiązania jest również to, że zwłaszcza początkowo, nie wymaga ono wzmożonych nakładów finansowych, tylko zmian organizacyjnych wewnątrz przychodni.
Opieka koordynowana w POZ – rozporządzenie
Podstawowa opieka zdrowotna w Polsce, od 1 października 2022 roku, została rozszerzona o możliwość świadczenia koordynowanej opieki medycznej. To innowacyjne podejście umożliwia lekarzom rodzinnym kompleksowe zarządzanie procesem diagnostyki i leczenia bezpośrednio w przychodniach, co zdecydowanie ułatwia pacjentom dostęp do gruntownej opieki medycznej. Od początku października 2022 roku, koordynacja opieki nad pacjentem POZ dotyczy schorzeń z zakresu:
- chorób płuc,
- diabetologii,
- kardiologii,
- endokrynologii.
Model ten pozwala więc na przeprowadzenie szczegółowych badań diagnostycznych, które wcześniej mogły być zlecone wyłącznie przez specjalistów. Dzięki temu pacjent zyskuje szybszy i łatwiejszy dostęp do badań obejmujących korzystanie z profesjonalnego sprzętu medycznego, takiego jak aparat EKG czy aparat USG, co z kolei znacząco przyspiesza proces diagnostyczny i leczenie. Każda z przychodni powinna być także wyposażona w profesjonalne defibrylatory AED w celu zapewnienia możliwości ratowania życia w sytuacjach awaryjnych. Dzięki temu pacjenci mogą otrzymać szybką i trafną diagnozę oraz odpowiednie leczenie, co liczy się zwłaszcza w przypadku chorób przewlekłych.
Koordynacja opieki zakłada też współpracę między lekarzami różnych specjalności, która może odbywać się również zdalnie, co jest kolejnym ułatwieniem. Świadczeniodawcy, chcący ubiegać się o wdrożenie tego modelu opieki, mogą złożyć odpowiedni wniosek w oddziale NFZ. Taki system opieki znacząco podnosi jakość leczenia i jest odpowiedzią na rosnące potrzeby pacjentów za sprawą kompleksowego podejścia do opieki zdrowotnej.
Opieka koordynowana w POZ – szkolenie
W praktyce, koordynacja opieki w POZ pozwala na stworzenie indywidualnych planów opieki, dostosowanych do potrzeb pacjentów, co wiąże się ze znaczącą poprawą jakości świadczeń zdrowotnych. Zmiany te mają na celu nie tylko zwiększenie efektywności w leczeniu, ale także lepsze zarządzanie przypadkami medycznymi w pierwszej linii kontaktu z pacjentem. Opieka koordynowana w podstawowej opiece zdrowotnej obejmuje szkolenia dla lekarzy i personelu medycznego, które mają na celu poprawę jakości obsługi pacjenta i efektywności świadczeń. Szkolenia te są skupione na zarządzaniu przypadkami medycznymi, komunikacji z pacjentem, a także wdrażaniu indywidualnych planów opieki. Uczestnicy tego typu szkoleń uczą jak koordynować opiekę między różnymi specjalistami, co pozwala zapewnić ciągłość opieki zdrowotnej. Szkolenia te są niezbędne, by personel mógł sprawnie i skutecznie realizować założenia opieki koordynowanej.
W skutek rozporządzenia z 1 października 2022 roku rola koordynatora opieki POZ została rozszerzona, obejmując dodatkowo poprawę komunikacji między lekarzem a pacjentem, informowanie pacjenta o etapach leczenia oraz współpracę z innymi świadczeniodawcami. Koordynator może zostać zrekrutowany spośród aktualnego personelu placówki, bez konieczności zatrudniania osobnego pracownika.